صفحه عرفان سلامت را در اینستاگرام دنبال کنید.
--

تاثیر ویتامین ها برای مقابله با ویروس کرونا

تاریخ انتشار : 26 خرداد 1401

پیشگیری و درمان کرونا اساسی‌ترین سؤال این روزهای تمام جهان است. ویروس کرونا در ماه‌های‌ اخیر تبدیل به یک معضل و چالش جهانی شده و نگرانی بسیاری را در اغلب کشورها ایجاد کرده است.

بهتر است بدانید که بزرگ‌ترین عامل پیشگیری از کرونا بالا بردن سیستم ایمنی بدن است و همچنین یکی از عوامل پایین آمدن بازدهی سیستم ایمنی بدن، ترس و استرس است. حتی مبتلایان به ویروس کرونا با افزایش قدرت ایمنی، سریع‌تر به درمان کرونا می‌رسند.

برخی تحقیقات نشان داده اند که ویتامین C می تواند به سیستم ایمنی بدن در مقابله با باکتری ها و ویروس ها کمک کند. سلول های سیستم های ایمنی بدن برای تولید پروتئین های مورد نیاز خود برای حمله به ویروس ها به ویتامین C نیاز دارند. اگرچه ویتامین C در حفظ سیستم ایمنی بدن موثر است اما، شواهدی مبنی بر اینکه بتواند از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کند وجود ندارد اما در بحبوحه شیوع coronavirus، برخی ادعا می کنند که مصرف زیاد دوز ویتامین C می تواند COVID-19 (بیماری ناشی از کروناویروس جدید) را درمان کند.

منابع غذایی سرشار از ویتامین ث

پرتقال، جعفری، گریپ فروت، گل کلم، انبه و کلم بروکلی، توت فرنگی، فلفل قرمز، فلفل سبز، کشمش سیاه، کیوی

همچنین ویتامین D در برخی مواقع می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند و مصرف یک دوز متوسط ویتامین D روزانه یا هفتگی در پیشگیری از ابتلا به عفونت های تنفسی موثر است. بر اساس بررسی های صورت گرفته مکمل های ویتامین D برای افرادی که کمبود این ویتامین را دارند در پیشگیری از ابتلا به عفونت های تنفسی می تواند موثر باشد اما مصرف بیش از حد ویتامین D ممکن است باعث شود سطح کلسیم خون افزایش یافته و منجر به سردرگمی، بی نظمی، مشکلات ریتم قلب و نارسایی کلیه شود.

منابع غذایی سرشار از ویتامین D

تخم مرغ و شیر، ساردین، انواع قزل آلا، ماهی سالمون، ماهی کپور ، روغن کبد ماهی

همچنین طبق تحقیقات انجام شده ویتامین K می‌تواند از ریه‌ها در برابر بیماری ویروسی محافظت کند. زیرا به تولید پروتئین‌هایی کمک می‌کند که در هنگام ورود به بدن به هنگام مصرف غذا و جذب در دستگاه گوارش، فرآیند لخته‌سازی  خون را تنظیم می‌کنند.

منابع غذایی سرشار از ویتامین K

خیار، گل کلم، اسفناج، شلغم، کلم بروکسل و بروکلی، جعفری، گیاه خردل، پیاز، مارچوبه، کلم، توت فرنگی

ویتامین A: برای دریافت این ویتامین باید به سراغ مواد غذایی رنگارنگ بروید. غذاهایی که دارای ترکیبات رنگارنگی به نام کاروتنوئید هستند شامل هویج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل طالبی و کدو حلوایی بوده و بدن کاروتنوئید آن‌ها را به ویتامین A تبدیل می‌کند. این مواد غذایی یک خاصیت آنتی اکسیدانی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت دارند.

منابع غذایی سرشار از ویتامین A

اسفناج، جگر گاو، کره، کدو حلوایی، کاهو، زردآلو، طالبی، سیب زمینی شیرین، کلم برگ، بروکلی، انبه، تخم مرغ، هویج، فلفل قرمز شیرین و ماهی تن.

ویتامین E : این ویتامین نیز مانند ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به بدن کمک می‌کند تا از عفونت‌ها جلوگیری کند.  بادام، بادام زمینی، فندق و تخمه‌ی آفتابگردان سرشار از ویتامین E هستند. همچنین اسفناج و کلم بروکلی نیز  منبعی برای این ویتامین محسوب می‌شوند. ویتامین‌ E برای حدود 200 واکنش بیوشیمیایی بدن لازم است، از این رو برای عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار حائز اهمیت است. همچنین مصرف غذاهای سرشار از ویتامین B6 شامل موز، سینه مرغ کم‌چرب، ماهی‌های آب سرد مانند تن‌ماهی، سیب زمینی پخته شده و نخود نیز در کنار ویتامین E توصیه می‌شود.

منابع غذایی سرشار از ویتامین E

دانه‌های آفتابگردان، کدو گردویی، زیتون، چغندر برگ، گوجه فرنگی، اسفناج، فلفل دلمه‌ای، آووکادو، بروکلی، کلم برگ، فندق، بادام، انبه، کیوی.

با یک رژیم غذایی مناست برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود در برابر کرونا قدمی بردارید و برای پیشگیری از بیماری کرونا بهداشت فردی را رعایت کنید، از جمله:

  • مرتباً دستان خود را بشویید.
  • تا جایی که امکان دارد صورت خود را لمس نکنید.
  • تا حد امکان از تماس با افراد بیمار خودداری کنید.

نظر شما :