صفحه عرفان سلامت را در اینستاگرام دنبال کنید.
--

چند ساعت قبل از آزمایش خون، نباید چیزی خورد؟

تاریخ انتشار : 29 آبان 1397

چند ساعت قبل از آزمایش خون، نباید چیزی خورد؟

ناشتا بودن قبل از انجام آزمایش خون بسیار مهم و ضروری می‌باشد و در دقیق بودن جواب آزمایش تأثیر زیادی دارد. در ادامه علاوه بر ذکر ساعات ناشتایی برای هر آزمایش، به بررسی علل ناشتایی و نکات لازم قبل از آزمایش می‌پردازیم.

چرا باید ناشتا باشیم؟

زمانی که غذایی را می‌خوریم، بدن شروع به تجزیه مواد غذایی کرده و سپس این مواد از طریق رگ‌ها وارد جریان خون می‌شوند.

ازآنجایی‌که خون مورد آزمایش از هر نظر (میزان قند خون، ترکیبات موجود در خون و …) موردبررسی قرار می‌گیرد، بنابراین ناشتا نبودن به هنگام دادن خون می‌تواند بر روی جواب آزمایش تأثیر منفی گذاشته و پزشک مربوطه را در تشخیص درست و دقیق، دچار اشتباه نموده و سبب شود پزشک برداشت نادرستی از عملکردهای فیزیولوژیک فرد داشته باشد.

آزمایش‌ها روتین و شرایط ساعات ناشتایی آن‌ها

  1. تست CBC(شمارش سلول‌های خونی): نياز به ناشتايى ندارد و آمادگی خاصی ندارد و در هر زمان قابل انجام است.
  2. تست FBS (قند خون ناشتا) :قند خون حدوداً ٢ ساعت پس از آخرين وعده غذايى ، كاهش می‌یابد، با این‌ وجود بايد حتماً از 8 تا 10 ساعت قبل ناشتا باشيد.
  3. تست تري گلیسیرید : بايد 12 تا 14 ساعت قبل آن ناشتا باشيد، آخرين وعده غذایی‌تان نيز بايد سبك باشد.اما رژيم غذايى خود را در چند روز اخير تغيير ندهيد تا پزشك بتواند در مورد الگوى غذایی‌تان تصميم بگيرد.
  4. تست سديم، پتاسيم، كلسيم، فسفر:  رعايت حدوداً 4 ساعت ناشتايي توصيه می‌شود،اما ناشتایی اجبارى نيست.
  5. تست كليه ( BUN / CR ) : این تست ها نياز به ناشتايى ندارد.
  6. تست اسيد اوريک: برای این تست چهار ساعت ناشتايى توصيه می‌شود و باید از خوردن گوشت زياد قبل آزمايش خوددارى كنيد.
  7. تست AST / ALT : این تست ها جز تست های کبدی بوده و نياز به ناشتايى ندارد.
  8. تست آلكالن فسفاتاز : برای انجام این تست بايد حداقل 8 ساعت ناشتا باشيد به اين دليل كه يكي از ايزوآنزيم هاي اين تست، روده‌ای می‌باشد.
  9. تست بررسي آهن خون:  از ٢ روز قبل، باید از مصرف ويتامين B12 و مکمل‌های آهن خوددارى كنيد. برای این تست حدوداً ٤ ساعت ناشتايى توصيه می‌شود، اما اجبارى نيست.
  10. تستهاى تيروئيدی: تست های تیروئیدی بسیار زیاد هستند که هیچ‌کدام نياز به ناشتايى ندارند.
  11. تست ESR / CRP: این دو تست نياز به ناشتايى ندارند، اما مصرف داروهاى ضدالتهاب مثل  NSAID و استامينوفن نتيجه را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
  12. تست PT /PTT /INR  : هیچ‌کدام از این تست ها نياز به ناشتايى ندارند.
  13. تست هموگلوبين A1c : این تست که میزان هموگلوبین خون را طی 2-3 ماه اخیر نشان می‌دهد نیاز به ناشتایی و آمادگی خاصی ندارد.

رعایت نکات فوق می‌تواند نتایج آزمایش را قابل‌اعتماد نماید اما هماهنگی تمام موارد فوق بازمان حضور بیمار در آزمایشگاه و مشکلات جانبی ازجمله رفت‌وآمد بیماران با محدودیت حرکتی، صرف زمان طولانی و غیره یکی از دغدغه‌های بزرگ بیماران می‌باشد ازاین‌رو شرکت عرفان سلامت جهت رفاه حال بیماران می‌تواند نمونه‌گیری آزمایش‌ها را در منزل بیماران و بدون نیاز به حضور در آزمایشگاه‌ها یا بیمارستان‌ها انجام دهد.

همچنین بخوانید: 

آزمایش های دوره ای

 

نظر شما :


ناصر 15 مرداد 1403 ساعت 01:36 قبل از ظهر

عالی بود