صفحه عرفان سلامت را در اینستاگرام دنبال کنید.
--

مراقبت در منزل

تاریخ انتشار : 08 اسفند 1397

مراقبت در منزل به چه معناست ؟

مراقبت در منزل به این معناست که بیماران مورد مراقبت و حمایت بهداشتی در منزل خود قرار گیرند. افزایش هزینه های بیمارستانی از یک طرف و کاهش امید به بهبودی بیمارانی که بیماری مزمن دارند باعث شده است که به سمت خدمات مراقبت در منزل بروند.

مراقبت از بیمار در منزل (همچنین به عناوین مراقبت های خانگی، مراقبت های اجتماعی و یا خدمات مراقبتی در منزل نیز نامیده می شود) توسط متخصصین مراقبت های پرستاری مجاز ارائه می شود. این خدمات توسط مراکز خدمات درمانی در منزل به افراد ارائه می شود. خدمات مراقبتی جهت درمان دوره پس از عمل جراحی، بیماران ناتوان جسمی و... ارائه می شود.البته این خدمات ممکن است شامل خدمات توانبخشی نیز باشد. [ ویکی‌پدیا انگلیسی ]

تعریف مراقبت در منزل  (Definition of Home Care)

مراقبت در منزل به معنای ارائه خدمات بهداشتی درمانی در مکانی است که بیمار در آن زندگی می کند. در این نوع مراقبت، بیمار تحت نظر پزشک و پرستار قرار می گیرد و در محل زندگی خود از خدمات درمانی بهره مند می شود.

 مراقبت از بیمار در منزل، مراقبتی را در منزل، مدرسه، محل کار و سایر محیط های اجتماعی فراهم می کند. مدیریت ارائه خدمات به نحوی می بایست باشد که بیماران را در قسمتی یا تمام زندگی شخصی توانمند گرداند که این امر با انجام خدمات مراقبتی پیشگیرانه و حاد یا  طولانی صورت گیرد.

از جمله ویژگی های مثبت مراقبت در منزل ارائه خدمات پرستاری در منزل، بهبود دسترسی به خدمات  و کاهش صف انتظار برای بیمارانی که دچار مشکلات جسمی، روحی و روانی هستند، می باشد. این ویژگی ها منجر شده است تا سیاست گذاران در این فکر فرو روند که آیا مراقبت از بیمار در منزل برای بیماران به عنوان یک جانشین ارزان قیمت و موثرتر برای بستری در بیمارستان است یا خیر؟

در سال های اخیر نیاز به حضور سرویس های بهداشتی و درمانی در منزل بیشتر از قبل احساس می شود. افزایش هزینه های مراقبتی از یک سو و تغییر نگرش مبتنی بر  جامعه گر شدن خدمات بهداشتی از سوی دیگر در ایجاد و پرورش این فلسفه نقش مهمی داشته اند.  خدمات مراقبتی در منزل استراتژی فراتر از درمان بیماران می باشد و جهت انتقال راحت و مناسب از بیمارستان به جامعه به منظورارتقاء سطح عملکرد فرد درجامعه و کاهش بار اقتصادی و هزینه های ملی طراحی می شود.

قشر زیادی از کادر بهداشتی درمانی خدمات مراقبتی خود را در منزل ارائه می کنند ولی پرستاران ستون اصلی سیستم ارائه دهنده این خدمات را تشکیل می دهند و نقش عمده هماهنگی ارائه خدمات درمانی را ایفا می نمایند.

 امروزه بسیاری از کشورها خدمات مراقبت از بیمار در منزل را ارائه می کنند که این خدمات می توانند با توجه به پیشرفت تکنولوژی ، رشد روز افزون جمعیت و افزایش هزینه های درمانی و توانبخشی بعنوان راه حل مناسبی برای کمک و یاری رسانی به آن دسته از مددجو یانی که نیاز به مراقبت های ویژه دارند، مورد استفاده قرار گیرد. پرستاران در ارائه خدمات مراقبت های پرستاری در منزل با شناخت همه جانبه ای که از مشکلات و مسائل مددجویان دارند، می توانند ضمن همراهی با بیمار و خانواده او در جهت گسترش برنامه های مراقبتی، درمانی و آموزشی و توانبخشی نقش مهمی را اجرا کنند.

امروزه افزایش هزینه های بستری در بیمارستان، دوری از خانواده و عفونت های بیمارستانی باعث شده است که روز به روز خدمات مراقبت در منزل مورد توجه افراد بیشتری قرار گیرد. همچنین افرادی که دارای بیماریهایی هستند که ماهیت مزمن دارند به دلیل این که بهبودی در آینده نزدیک متصور نمی باشد ادامه مراقبت ها در منزل مورد توجه قرار گرفته است.

ویدئو : معرفی خدمات مراقبت در منزل

نقش مراقبت در منزل در نظام سلامت ( Role of Home Care in Health System)

ارائه کردن خدمات درمانی و پرستاری با کیفیت بالا از دغدغه های اصلی نظام سلامت است. از این رو نظام های سلامت کشورها با توجه به مشکلات مختلف به دنبال این هستند که بخش های خصوصی در این زمینه فعال شوند تا در این زمینه کیفیت خدمات و تدارکات مال را افزایش دهند.

فعال کردن بخش های خصوصی برای مراقبت از بیماران در منزل خودشان به حدی مهم است که کشورهای توسعه یافته جهت درمان بیماری های مختلف ازجمله حاد و مزمن که دوران نقاهت طولانی را دارند اغلب در مکان هایی با تسهیلات غیر بیمارستانی مانند مراقبت در منزل استفاده می کنند.

اهداف اصلی مراقبت در منزل (Main Objects of  Home Care)

مهمترین اهدافی که افراد را مجاب می کند از بیماران خود در منزل مراقبت کنند کاهش مدت زمان بستری بیماران در بیمارستان، کاهش هزینه های درمانی و کاهش عفونت های بیمارستانی می باشد.

در طرح مراقبت در منزل تاکید بر پرستاری جامعه نگر شده است که از مراقبت های اولیه تا خدمات پرستاری تخصصی که قابل ارائه در منزل می باشد، در دستور کار قرار گرفته و پرستاران در مقطع کاردانی، کارشناسی و تمامی مقاطع که دارای مدرک معتبر هستند می توانند به این کار بپردازند بر این اساس مرکز مراقبت در منزل ایجاد شده است تا بیماران بعد از ترخیص از بیمارستان بتوانند به مراقبت ایمن در منزل دسترسی پیدا کنند. این طرح می تواند منجر به بازگشت سریعتر بیمار به زندگی عادی ، تامین آسایش روانی و نیز کاهش هزینه های درمانی در مقایسه با بستری شدن در بیمارستان خواهد بود.

فواید اصلی مراقبت در منزل ( Benefits of Home Care)

اصلی ترین فواید مراقبت در منزل شامل موارد ذیل می باشد:

  • کیفیت مراقبت های درمانی از بیماران افزایش می یابد
  • تعداد دفعات و زمان بستری در بیمارانی که مبتلا به بیماری های مزمن هستند، کاهش می یابد.
  • پیشگیری از بستری های غیر ضروری همراه با کاهش خطاهای دارویی
  • کاهش خطر ابتلا به عفونت های بیمارستانی
  • افزایش راحتی و آسایش بیمار
  • ایمنی برای بیماران و خانواده آنان
  • کاهش هزینه های خدمات بیمارستانی تا 40%
  • بازگشت سریعتر بیمار به زندگی عادی
  • افزایش خدمات به بیماران سالمند و نیازمند به مراقبت طولانی
  • تسریع در ترخیص از بیمارستان و افزایش گردش تخت
  • کاهش دوران نقاهت
  • کاهش هزینه های مراقبتی در جوامع
  • بهبود کیفیت خدمات پرستاری

کدام دسته از افراد نیازمند خدمات مراقبت در منزل هستند ؟

  • بیماران نیازمند مراقبت های پرستاری پیچیده همچون ICU در منزل
  • بیماران سالمند
  • بیماران دچار ناتوانی های جسمی و ذهنی
  • کودکان و نوزادان
  • بیماران در دوران نقاهت پس از جراحی

گروه خدمات درمانی عرفان سلامت با بیش از دو دهه تجربه بیمارستان های عرفان سعادت آباد و عرفان نیایش ارائه دهنده خدمات درمان و پرستاری در منزل می باشد. 

منابع : ویکی‌پدیا ، مقاله توسعه خدمات مراقبت در منزل(اصغر زارعی) 

نظر شما :